Wednesday, May 5, 2010

Mutiara Kata

"Seumpama seekor semut hitam,
berjalan di atas batu hitam,
pada malam yang gelap"



Apa maksud tersembunyi di sebalik kate² di atas?
Sila bagi komen...


23 comments:

mcjust.lol said...

orang tak nampak apa-apa.. tak boleh kesan..

maksudnya apa?

lemangcute@chah said...

Pakailah jeket keselamatan wahai semut.. bila kita sedar keaadaan kita.. jangan harung jer..
jangan teruskan sahaja kehidupan..
tetapi berjuang untuk kehidupan..

kalau teruskan sahaja.. potensi nak kene penyet dalam gelap.. sangatttt lah tinggi..hehehe

salam kenal..:)

encik tikus said...

ALLAH nampak segala-segalanya hatta semut yang begitu kecil dan terlindung di sebalik warna hitam.Betul ? :D

APAN said...

erm...macam sudah jatuh ditimpa tangga la ni...plus lak jatuh ats tahi ayam...
haha...

tpi cam jauh je maksud tu...

f is fikah said...

keikhlasan??
sebab kita takkan pernah nampak ikhlas atau tidak seseorang itu, melainkan Allah S.W.T.

ron said...

jawapan yang paling tepat skali adalah fis fikah...tahniah²...

cikCEPET said...

ahahah entah laa humble kowt...
:))

sophie said...

selalu dgr ayat nie..Tapi diaorang cakap "komitmen"..Maybe sebab join kelab,so dia tukar kan maksud ayat nie pada komitmen..hehehe

QieFLy si Dolce said...

hurm mcm iklan di jalan raya jer...klu naik motor tu pakai la jaket keselamatan heheheh

Kniedaz said...

banyak kali dengar..selalu dikaitkan dengan gejala murtad di kalangan orang Melayu...anda boleh tahu ke siapa itu siapa? Macam semut hitam di batu hitam di malam gelap juga...

Bab keikhlasan itu pun betul juga. Nak senang semua benda yang tersembunyi dari mata manusia dan tidak diketahui oleh sesiapa sehingga terlewat boleh kena ngan mutiara kata itu...

Just komen saya ^_^

Nisaeciz said...

kebaikan dan keikhlasan kot. sesuatu yang kerap dibuat, semulajadi, tapi tak pernah & jarang sangat org nampak!

NISECA suka merapu

Tn.Punya said...

amboi dah ada yg jawab betul dah ye ron..mentang2 pompuan kau bgi betul je..jadi semut takpe..jgn jadi burung hantu..

CiK EdiToR said...

sesuatu perkara yg sukar dikesan, dilihat, dan tidak kita duga.

musuh dlm selimut. gunting dlm lipatan.duri dlm daging..

byk tafsiran utk ayt ni sbnrnya.

Shukor said...

Semuanya di bawah penjagaan, penglihatan Allah..sedangkan ulat dalam batu pn Allah bagi die rezeki, hidup. subhanAllah..

.:cEmmAh:. said...

huhuii..boleh baca kat cn pasal semut tuh..

http://lalalasesajer.blogspot.com/2010/04/erti-keikhlasan-bagi-seekor-semut.html

syafiqah safri said...

maksudnye, seseorang yang melakukan sesuatu perkara tapi perkara tu dapat disembunyikan dengan baik...yeke ?

afra said...

aku tau. mesti nak gambar akan wujudnya satu peribahasa baru: "Ada semut di sebalik batu". Hehehe

Miss Eyda said...

setuju dengan jawapan encik tikus. walaupun org lain tak nampak, Allah yang satu tue je yang nampak. hehe

CikLilyPutih said...

apa yang nampak kalu semua dah hitam kan

milimilo said...

oh,keikhlasan ke,ingtkan kekerdilan =)

.s.o.f.i.a. said...

jangan buat kerja sia2 carik semut itam kat batu itam.... tunggu semut tu jalan pi kat batu putih baru carik....

(jawapan bongok nak ubat kekecewaan skuad thomas..)

White Bird said...

org yang salah,
yang sentiasa dijalan salah,
yang sentiasa memilih jalan salah,
sukar keluar mencari cahaya

Cerita Kontot said...

boleh bermacam makna, tp setuju ngn murtad.penyebaran agama kristian bukan melalui dakwah, tp melalui apa yg dia lakukan supaya kita hidup dengan cara mereka, walhal ia salah.

Dan jika ada pihak yang mengatakan ia salah, kita sendiri yang akan mempertahankan perkara batil tersebut. perumpaan perkataan ini adalah bermaksud begitu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...