Tuesday, May 17, 2011

Perbandingan Harga Pengeluar Utama Minyak di Dunia


Sekarang ni dah mula ramai berbicara pasal kenaikan harga minyak petrol RON95 yang dijangka akan dinaikkan tidak lama lagi...Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan ada menyatakan baru² ini bahawa semakkan akan dibuat keatas petrol RON95 samada dinaikkan harga atau tidak pada bulan depan...

Kebiasaannya semakkan harga baru petrol ini akan dibandingkan dengan harga negara² yang menjual petrol pada harga yang lebih tinggi dari pasaran kita yang diumumkan kepada rakyat Malaysia...sememangnya menjadi kerisauan kepada seluruh rakyat sekiranya kenaikan petrol RON95 ini berlaku kerana kebanyakkan majoriti menggunakannya dan akan memberi impak kepada kos dan perkhidmatan lain...

Jika hendak dibandingkan dengan harga² yang jauh lebih murah, lebih baiknya sekiranya kementerian membandingkan harga dengan pengeluar utama minyak dunia...di bawah ini, ada di senaraikan sedikit informasi perbandingan harga dengan pengeluar utama minyak dunia...

Negara

Pengeluar

Harga

Iran

Ke-8 Dunia

RM0.35

Qatar

Ke-22 Dunia

RM0.75

Malaysia

Ke-27 Dunia

RM2.90

Oman

Ke-28 Dunia

RM1.00

Mesir

Ke-29 Dunia

RM1.06



5 comments:

Yastro said...

ergghhhh...tertelan ayaq lioq jap....bila nak turunnya...asik naik jerr

☺☻☺☻☺☻ said...

tulah suma jenis ron nak naik...bek xyah jadi pengluar minyak mcm tu :P

ron said...

@yastro : jgn mimpi lah bile harga tu nak turun...:)

@jawe : tu pasal, rasa macam ditipu lak...huhuhu

iniialahaku said...

ckap lebih2 nnti isa plak...hurm...

Amin said...

like la pic tuh..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...